Hyresgäster upplever att de betalar mer, men får mindre
Läs om Hyresgästföreningens rapport ”Hur sköter sig hyresvärdarna?”.
Undersökningen genomfördes som en rikstäckande enkät som över 7 000 hyresgäster svarade på. Resultatet visar att den upplevda boendekvaliteten i relation till hyran ligger på bottennivåer och att hyresgäster hos privata värdar är mest missnöjda.
- Det här bekräftar tyvärr det vi dagligen hör från hyresgäster: hyrorna går upp, men det man får för sin hyra blir mindre och sämre. När det tar veckor att få hjälp med en trasig spis, ingen svarar i telefon och man inte får veta vad som händer i huset – då pratar vi om dålig förvaltningskvalitet, säger Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder i ett uttalande på hyresgastforeningen.se.
Ur rapporten:
Mindre kvalité för pengarna. Endast 57 procent anser att hyran faktiskt motsvarar vad man betalar för, en minskning med nära 13 procentenheter mot 2020 och den lägsta nivån någonsin.
Förtroendet sjunker. Antalet hyresgäster som skulle rekommendera sin hyresvärd har sjunkit med nästan sex procentenheter sedan 2020.
Svårt att nå värden. Telefontider, besökstider och svar på mejl har minskat kraftigt.
Löften bryts. Färre upplever att hyresvärdar håller vad de lovat. Från 2020 har siffran sjunkit från 78 procent till 74 procent idag.
Reparationer dröjer. 73 procent anser att fel i fastigheten åtgärdas i rimlig tid, en minskning med sju procentenheter från 2020.
Privata hyresvärdar sämst. Där tycker endast 54 procent att hyran faktiskt motsvarar vad man betalar för mot 62 procent inom allmännyttan.
Undersökningen genomfördes under våren 2025. Av 11 995 utvalda medlemmar i landet svarade 7 097.
- Skapad
- Senast uppdaterad .