Nyheter

Så uppfostrar Sollentunahem sina hyresgäster

Bild 001
Efter att ha varit hyresgäst hos AB Sollentunahem i drygt 50 år, så blir jag lite som trött på bolagets uppfostringsambitioner. Jag kan allt tänka själv. Trots att jag är hyresgäst!



Nedanstående text dammade ner på hallmattan tisdagen den 20 januari 2015. Lite tokroligt i sammanhanget är att informationen är daterad till december 2014!

Mera tokroligt är att bolaget envisas med att skriva mig på näsan att jag är hyresgäst. Ungefär som om jag inte visste det redan. Och ungefär som om jag inte begrep att jag måste visa hänsyn till mina grannar.

Hursomhelst. Här är AB Sollentunahems information om störningsjouren som enligt uppgift har delats ut till alla hyresgäster inom bolaget.

Thomas Axelsson

Under samma tak
Du som bor i ett flerfamiljshus har kanske grannar över, under och bredvid din lägenhet. Att bo så nära varandra kräver både hänsyn och tolerans för andras sätt att leva. Man kan inte räkna med att det är helt störningsfritt i ett hus där många människor ska leva och bo. Småbarn låter, vattenledningar brusar, tv-apparater kan höras, cigarettrök luktar. Till exempel är det inte förbjudet att röka på balkongen, men man ska försöka visa hänsyn till sina grannar. Vissa irritationsmoment får man helt enkelt lära sig att leva med, det ingår i boendeformen.

Om man blir störd av sin granne brukar det räcka med att man ringer på och säger till. Om du har försökt med det och störningen ändå fortsätter, eller om du av någon anledning inte riktigt kan hantera situationen, kan det vara bra att känna till att störningsjouren finns.

Störningsjouren finns för dig varje natt, året om.

På dagtid ringer du din fastighetsvärd under telefontiden. Du kan också mejla till fastighetsvärden. Kontaktuppgifter finns i porten eller i tvättstugan.

Sollentunahems trivselregler
Den som bor i flerfamiljshus måste visa sina grannar hänsyn. Det finns visserligen inget exakt klockslag för när det ska vara tyst i huset, däremot gäller regeln att man aldrig ska störa sina grannar – vare sig dagtid eller nattetid.

 

Några exempel:
·         Spika och borra inte i väggar och tak på kvällar och nätter

·         Undvik vattenspolning på kvällar och nätter

·         Husdjur får inte springa lösa i bostadsområdet

·         Grilla inte på balkong eller uteplats, om du inte har en elektrisk grill som inte osar.

 

En vanlig myt är att man har rätt att ha fest och att man då får störa grannarna om man bara sätter upp en lapp i trapphuset. I själva verket har du aldrig rätt att störa dina grannar.

Vad händer när du ringer störningsjouren?
Först vill de veta vem du är.

Om jouren konstaterar en störning och ringer på hos den störande, talar de aldrig om vem som har ringt och klagat. De ringer inte på om det är lugnt när de kommer, även om det har varit störningar hela kvällen. Det beror inte på att jouren misstror dig, men det händer att människor busringer om störningar, och därför vill de förvissa sig om störningen innan de ingriper.

Om störningen ändå skulle fortsätta efter att jouren har varit där, kan du ringa igen.

 Störningsjouren har inte polisens befogenheter, men oftast räcker det med att de kommer för att de som stör ska dämpa sig. Om störningsjourens insatser inte hjälper, kan de kontakta polisen.

Vad säger lagen?
Enligt hyreslagen ska man som hyresgäst se till att grannar inte utsätts för störningar samt att man ska ”bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten”. Kort sagt; visa hänsyn.

Vi finns för dig
Störningsjouren rapporterar alla utryckningar till Sollentunahem. Sollentunahems förvaltare följer sedan upp störningarna. Upprepade störningar kan leda till att hyresgästen förlorar sin lägenhet. Förvaltaren och Sollentunahems bolagsjurist driver de ärenden som ska upp i hyresnämnden.

 Ibland är det inte oss du ska ringa. Om du misstänker brott eller misshandel, ring polisen först.

 

Störningsjouren är framförallt en akutverksamhet som konstaterar störningar och åtgärdar dem för stunden. Har du återkommande problem med störningar, kontakta din fastighetsvärd. Kontaktuppgifter finns i porten eller i tvättstugan.

  • Skapad

Ordförande
Thomas axelsson
070 - 653 56 86
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Boutvecklare & Processledare
Hyresgästföreningen Reg. STHLM
Johan Flyckt
Tel: 070 - 301 60 18
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Postadress
Hyresgästföreningen Reg. STHLM
Hyresgästföreningen Sollentuna
Box 10117
121 28 Stockholm-Globen

Sociala Medier